11 June 2011

Entry terakhir: Insya'allah, mai baca buku nie....

Assalamualaikum & SaLam sejahtera...

Macam biasa, taknak taip panjang2,
nak promote kat korang, baca la buku nie, hee...

Di tulis oleh Abu Mustaqim Al-Qadli..

Insya'allah, kita dapat mengenal dengan lebih dekat alam kubur
dan peristiwa2 besar yang berlaku di dalamnya...

Dalam buku ini juga di sebut tentang 5 racun dan
juga penawarnya (dikisahkan dalam hadis);

1. DUNIA adalah racun, sedangkan ZUHUD adalah penawarnya...
2. HARTA adalah racun, sedangkan ZAKAT adalah penawarnya...
3. BERBICARA adalah racun, sedangkan BERZIKIR adalah penawarnya...
4. UMUR adalah racun, sedangkan TAAT kepada ALLAH adalah penawarnya..
5. SELURUH TAHUN adalah racun, sedangkan BULAN PUASA adalah penawarnya...


Rasulullah bersabda,"Pada hari kiamat nanti, kaum dan umatku
dikumpulkan menjadi 12 bahagian,".

Antaranya ialah,
"Mereka dikumpulkan dengan memakai celak dari tembaga merah. Mereka ini adalah orang2 yang tidak menjauhkan diri dari perbuatan ghibah (mencari kesalahan org lain)"

Dijelaskan ALLAH dan firmanNya:
"Dan jangan kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah kamu mengunjing sebahagian yang lain". (QS. Al-Hujurat:12)


Sebenarnya dah lama terfikir,
Untuk sekian lama luangkan masa di sini,
Amin Zaki nak berehat dari dunia BLOG,
(Nak habiskan baca buku kat atas nie, heee....)

Insya'allah, ada hikmah di sebalik apa yang berlaku...

SaLam Ukhuwah..

Assalamualaikum.... :)

6 comments:

Lady RaRa non-illuminati said...
This comment has been removed by a blog administrator.
chanz said...

biasa buku2 or tulisan pasal alam kubur ni bukan berdasarkan hadis sahih..tu yg kurang nk baca. wallahualam..

cik Lea said...

menarik!

suka bace buku macam ni
kerna die menginsafkan

satusoff said...

Buat diri kita yang sering lupa..Hendaknya Zikrul maut selalu..

Amirah Adnan said...

bace buku2 ilmiah mcm ni boleh bwk kite lebih mengenal diri kite.. nanti sharing2 tau isi dlm buku tuh.. hehe

DoodleLicious said...

Terasa nak beli, thanks for the info ya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...